Wewnątrzszkolny System Oceniania

                                                                  Załącznik do statutu nr 1

 

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA UCZNIÓW

Zespole Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Żywcu

Sporządzony na podstawie Ustawy z dnia 7 września 1991r o systemie oświaty  z uwzględnieniem zmian wprowadzonych przez ustawę z dnia 20 lutego 2015 Dz.U. poz. 357

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.

§1

ZADANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU OCENIANIA

1. Wewnątrzszkolny system oceniania (WSO) określa warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów Zespołu Szkół nr 1 w ZSME w Żywcu.

2. Zasady oceniania z religii i etyki określają odrębne przepisy, które uwzględnia przedmiotowy system oceniania.

§2

PŁASZCZYZNY OCENIANIA

1. Ocenianiu podlegają:
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia
2) zachowanie ucznia.

2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.

3. Ocenianie zachowania polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.  

§3

CELE, ELEMENTY I PROCEDURA OCENIANIA

1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się według wewnątrzszkolnego systemu oceniania (WSO).

2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
4) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.

3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
2) ustalenie kryteriów oceniania zachowania;
3) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania według zasad podanych poniżej;
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
5) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
6) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
7) ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

4. Procedura oceniania

1) Nauczyciel przedmiotu systematycznie dokonuje oceny wiedzy i umiejętności ucznia w formach i warunkach zapewniających obiektywność oceny,
2) Nauczyciel przedmiotu powiadamia uczniów przynajmniej z jednotygodniowym wyprzedzeniem, o terminie i zakresie pisemnych sprawdzianów wiadomości.
3) Wychowawca udziela informacji rodzicom (prawnym opiekunom) o ocenach w formie ustnej lub w postaci wypisu ocen z dziennika w czasie zebrań, na przerwach lub po lekcjach (po wcześniejszym uzgodnieniu terminu spotkania).
4) Wychowawca na początku roku szkolnego przekazuje rodzicom informacje o terminach zebrań obligatoryjnie ustalonych dla wszystkich klas. Zaprasza do udziału i w ten sposób umożliwia rodzicom spotkanie z innymi nauczycielami i uzyskanie dodatkowych informacji o postępach ucznia.

§4

ZAPOZNAWANIE Z SYSTEMEM OCENIANIA

l. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:

1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, określając liczbę planowanych sprawdzianów i innych form zdobywania ocen na jego zajęciach;
3) o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania. Skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania.

3. Procedura informowania uczniów i rodziców

1) Nauczyciel na pierwszej lekcji danego przedmiotu nauczyciel odczytuje i omawia wymagania edukacyjne zawarte w PSO sformułowane w taki sposób, aby były czytelne dla ucznia i jego rodziców;
2) Stosownym wpisem w dzienniku nauczyciel dokumentuje zapoznanie uczniów z wymaganiami edukacyjnymi;
3) Wychowawca we wrześniu na godzinie wychowawczej zapoznaje uczniów z wewnątrzszkolnym systemem oceniania i fakt ten dokumentuje stosownym wpisem w dzienniku lekcyjnym;
4) Wychowawca na pierwszym zebraniu zapoznaje rodziców (prawnych opiekunów) z wewnątrzszkolnym systemem oceniania oraz z przedmiotowymi systemami oceniania przekazanymi mu przez nauczycieli poszczególnych przedmiotów;
5) Rodzice poświadczają swoim podpisem na sporządzonej przez wychowawcę liście fakt zapoznania się z WSO

 §5

FORMY KONTROLI POSTĘPÓW EDUKACYJNYCH

1. W celu sprawdzenia postępów edukacyjnych ucznia przewiduje się następujące formy kontroli:

1) odpowiedzi ustne,
2) prace pisemne,
3) prace właściwe danemu przedmiotowi, na przykład ćwiczenia praktyczne,
4) referaty, prezentacje, projekty,
5) aktywność na lekcji,
6) prace domowe.

2. Prace pisemne mogą być realizowane w formie prac klasowych (sprawdzianów) przewidzianych w planie realizacji programu nauczania lub kartkówek obejmujących materiał z trzech ostatnich lekcji.

3. Ocenę z każdej  pracy klasowej (sprawdzianu) nauczyciel wpisuje do dziennika kolorem czerwonym do dwóch tygodni od dnia jej przeprowadzenia, wpisuje też datę jej sprawdzenia (omówienia), a pracę przechowuje do końca danego roku szkolnego. Uczeń ma prawo do poprawienia oceny na zasadach określonych w przedmiotowym systemie oceniania.

4. Kartkówki trwające 10-15 minut i nie wymagają zapowiedzi oraz uzgadniania terminu.

§6

JAWNOŚĆ OCENIANIA

1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).

2. Na wniosek ucznia i jego rodziców ( prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę

a) zapytanie ustne – uzasadnienie oceny przez nauczyciela ustne,
b) zapytanie pisemne – uzasadnienie oceny przez nauczyciele pisemne, w terminie do 7 dni od złożenia zapytania.

3. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów), sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).

§7

DOSTOSOWYWANIE WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH

1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

2. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71b ust. 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, z zastrzeżeniem ust. 3.

3. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

4. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć oraz systematyczność udziału ucznia w zajęciach i aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.

§8

KLASYFIKACJA ŚRÓDROCZNA I ROCZNA

 Rok szkolny dzieli się na dwa okresy:
a) pierwszy od początku roku do połowy stycznia;
b) drugi od końca połowy stycznia do końca roku szkolnego.

Oceny klasyfikacyjne śródroczna i roczna stanowią ogólną ocenę poziomu wiedzy, aktywności i umiejętności ucznia i nie muszą być wyznaczane jako średnia arytmetyczna.

Przy ustalaniu oceny końcoworocznej  uwzględnia się pracę ucznia w I semestrze roku szkolnego.

Klasyfikacja śródroczna

2. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania.

3. Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się raz w roku zgodnie z przyjętym terminarzem roku szkolnego

a) na 10 dni przed semestralnym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele są zobowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych z zastrzeżeniem pkt. b;
b) nauczyciel zobowiązany jest poinformować ucznia ustnie o przewidywanej ocenie niedostatecznej na 2 tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzenie R.P. oraz wpisać proponowaną ocenę cyfrą do dziennika;
c)  wychowawca sporządza listę uczniów, na której podpisami poświadczają oni odbiór kart z zestawieniem przewidywanych ocen semestralnych;
d)potwierdzeniem otrzymania informacji o proponowanych ocenach są w/w karty podpisane przez rodziców (opiekunów prawnych), które uczniowie oddają wychowawcy;

4. Po klasyfikacji śródrocznej w ciągu tygodnia wychowawcy klas przeprowadzają spotkania z rodzicami i omawiają wyniki klasyfikacji.

5. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, nauczyciel danego przedmiotu jest obowiązany do przekazania wychowawcy konkretnych wniosków do pracy z uczniem w następnym semestrze. W takiej sytuacji szkoła w miarę możliwości stwarza uczniowi szanse uzupełnienia braków poprzez uczestnictwo w zespołach wyrównawczych, konsultacjach z nauczycielami przedmiotów oraz zorganizowanej pomocy koleżeńskiej.

Klasyfikacja roczna

6. Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania.

7. Klasyfikację roczną uczniów przeprowadza się zgodnie z przyjętym terminarzem roku szkolnego. Roczne klasyfikacyjne posiedzenie rady pedagogicznej odbywa się w kwietniu dla klas programowo najwyższych, zgodnie z przyjętym terminarzem roku szkolnego, a dla pozostałych klas w czerwcu

a) na 10 dni przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele są zobowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych z zastrzeżeniem pkt. b;
b) nauczyciel zobowiązany jest poinformować ucznia ustnie o przewidywanej ocenie niedostatecznej na 2 tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzenie R.P. oraz wpisać proponowaną ocenę cyfrą do dziennika;
c)  wychowawca sporządza listę uczniów, na której podpisami poświadczają oni odbiór kart z zestawieniem przewidywanych klasyfikacyjnych ocen rocznych;
d)potwierdzeniem otrzymania informacji o proponowanych ocenach są w/w karty podpisane przez rodziców (opiekunów prawnych), które uczniowie oddają wychowawcy;

8. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.

§9

OCENA Z ZACHOWANIA

1. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania ustala wychowawca klasy na podstawie zatwierdzonych przez R.P. kryteriów oceny zachowania §20 uwzględniając opinię nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.

2. Procedura wystawiania oceny z zachowania

1) 10 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej wychowawca klasy sporządza listę uczniów z proponowanymi ocenami z zachowania i przedstawia ją nauczycielom uczącym w danej klasie oraz innym zainteresowanym nauczycielom w celu zaopiniowania;
2) Ustalając ocenę zachowania ucznia, wychowawca może wziąć pod uwagę także opinie organizacji uczniowskich oraz innych pracowników szkoły;
3) oceniany uczeń ma prawo do wyrażenia opinii o własnym zachowaniu;
4) przy wystawianiu rocznej oceny z zachowania (podobnie jak przy wystawianiu ocen rocznych z obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych) bierze się pod uwagę osiągnięcia ucznia w całym roku szkolnym;
5) wyjściową oceną do ustalenia oceny z zachowania jest ocena „dobra”.

3. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.

§10

WARUNKI I PROCEDURA UZYSKANIA WYŻSZYCH NIŻ PRZEWIDYWANE OCEN ŚRÓDROCZNYCH I ROCZNYCH Z OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH

1. Najpóźniej na 5 dni przed konferencją klasyfikacyjną uczeń ma prawo zwrócić się z pisemną prośbą  do nauczyciela danego przedmiotu (pisemnie informując również wychowawcę) o umożliwienie mu przystąpienia do sprawdzianu w celu podwyższenia przewidywanej oceny śródrocznej (rocznej) z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

2. Do  sprawdzianu w celu podwyższenia przewidywanej oceny śródrocznej (rocznej) z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych przystąpić może uczeń spełniający następujące warunki:

1) nie ma nieobecności nieusprawiedliwionych z zajęć z danego przedmiotu
2) przystąpił w terminie wyznaczonym dla całej klasy (lub dla grupy, jeżeli lekcje danego przedmiotu odbywają się w grupach) do wszystkich przeprowadzonych w ciągu roku prac klasowych (sprawdzianów)

3. Jeżeli uczeń nie przystąpił w terminie do pracy klasowej (sprawdzianu) z powodu choroby udokumentowanej zaświadczeniem lekarskim, może zaliczyć tę pracę klasową (sprawdzian) po terminie - i wówczas jest ona traktowana jako pisana w terminie.

4. Sprawdzian przeprowadza nauczyciel przedmiotu zgodnie z kryteriami określonymi w przedmiotowym systemie oceniania.

5. Stopień trudności sprawdzianu (zadań praktycznych) powinien odpowiadać kryteriom oceny, o którą ubiega się uczeń.

6. Ocena ustalona w wyniku sprawdzianu nie może być niższa od wcześniej przewidywanej przez nauczyciela.

§11

WARUNKI I PROCEDURA UZYSKANIA WYŻSZEJ NIŻ PRZEWIDYWANA ROCZNEJ OCENY KLASYFIKACYJNEJ Z ZACHOWANIA

1. W ciągu dwóch dni roboczych od uzyskania informacji o przewidywanej ocenie z zachowania uczeń lub jego rodzice mają możliwość zwrócenia się do wychowawcy z pisemną prośbą o podwyższenie tej oceny.

2. Warunkiem ubiegania się przez ucznia o wyższą niż przewidywana ocenę z zachowania jest mniejsza niż dopuszczalna w wewnątrzszkolnym systemie oceniania liczba godzin nieusprawiedliwionych określona dla danej oceny.

3. 7 dni przed klasyfikacyjnym  posiedzeniem Rady Pedagogicznej wychowawca i zespół nauczycieli uczących w klasie ustala dla ucznia zakres zadań końcowych do uzyskania oceny wyższej.

§12

EGZAMIN KLASYFIKACYJNY

1. Uczeń może nie uzyskać klasyfikacji z jednego lub kilku zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny. Egzamin ten obejmuje materiał z danego semestru.

3. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

4. Procedura egzaminu klasyfikacyjnego

1) pisemną prośbę o egzamin klasyfikacyjny (egzaminy klasyfikacyjne) należy złożyć na piśmie do dyrektora szkoły najpóźniej w dniu poprzedzającym posiedzenie klasyfikacyjne rady pedagogicznej;
2) w przypadku wniosku o egzamin klasyfikacyjny (egzaminy klasyfikacyjne) z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności, rada pedagogiczna podejmuje decyzję w drodze jawnego głosowania zwykłą większością głosów.
3) Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
a) realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny program lub tok nauki;
b) spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
4) Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia spełniającego obowiązek szkolny poza szkołą nie obejmuje egzaminu z wychowania fizycznego oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.
5) Uczniowi, o którym mowa w ust. 4 pkt. 3b, zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
6) Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem pkt.7.
7)Egzamin klasyfikacyjny z technologii informacyjnej, zajęć komputerowych, przedmiotów zawodowych(pracownie)i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
8) Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi  opiekunami).
9) Po uzgodnieniu terminu wychowawca sporządza notatkę służbową, którą przekazuje dyrektorowi szkoły. Na notatce uczeń potwierdza podpisem, ze znana mu jest data egzaminu.
10) Po przeprowadzeniu egzaminu dyrektor dołącza notatkę do protokołu;  
11) Zagadnienia egzaminacyjne (zadania praktyczne) pisemne i ustne, przygotowuje egzaminujący i zatwierdza przewodniczący komisji przedmiotowej.
12) Stopień trudności zagadnień (zadań praktycznych) powinien być różny i odpowiadać poszczególnym kryteriom ocen.
13) Na podstawie przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego nauczyciel (komisja) ustala ocenę według skali zawartej w §18 ust.1.

5. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 2, 3 i 4 pkt. 3a, przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez dyrektora szkoły nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

6. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia spełniającego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą:

1) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne- jako przewodniczący komisji;

2)nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.

7. Przewodniczący komisji uzgadnia z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia spełniającego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.

8. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni - w charakterze obserwatorów -rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.

9. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:

1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
2) imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust. 5, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzonego dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt. 3b -skład komisji,
3) termin egzaminu klasyfikacyjnego;
4) imię i nazwisko ucznia;
3) zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne,
4) wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
5) do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia oraz zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

10. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

11. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentach przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” albo „niesklasyfikowana”.

12. Realizacja różnic programowych

 1) w przypadku dołączenia ucznia do klasy w trakcie cyklu kształcenia dyrektor określa różnice programowe, termin ich realizacji oraz wyznacza nauczycieli odpowiedzialnych za sprawdzenie wiedzy;
2) nauczyciel prowadzący określa zagadnienia i terminy ich realizacji
3) sprawdzenie wiedzy ucznia nauczyciel przeprowadza pisemnie lub ustnie
4) jeżeli uczeń nie uzupełni wiadomości w wyznaczonym terminie podlega   przepisom o egzaminie klasyfikacyjnym §12

§13

SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI PRZEPROWADZONY

Z POWODU NIEPRAWIDŁOWEGO TRYBU USTALANIA ROCZNEJ OCENY

1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą, w terminie od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie później jednak niż 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych, zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.

2. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:

1) w przypadku ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych przeprowadza pisemny i ustny sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

4. Procedura sprawdzianu:

1) pisemne zastrzeżenia dotyczące trybu ustalenia wymienionych ocen należy złożyć na piśmie do dyrektora szkoły w podanych terminach; 
)sprawdzian  przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń
3) termin sprawdzianu ustala się z uczniem i jego rodzicami. Po uzgodnieniu terminu        sporządza się notatkę, którą podpisują zainteresowane strony i dołącza się ją do   protokołu;
4) zagadnienia egzaminacyjne (zadania praktyczne) pisemne i ustne, przygotowuje komisja przedmiotowa i przekazuje dyrektorowi szkoły.

5. W skład komisji wchodzą:

1) w przypadku ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze -jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;
2) w przypadku ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze -jako przewodniczący komisji,
b) wychowawca klasy,
c) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
d) pedagog,
e) psycholog,
f) przedstawiciel samorządu uczniowskiego
g) przedstawiciel rady rodziców

6. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 5 pkt. 1b, może być zwolniony z udziału w pracach komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

7. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 16. Z prac komisji sporządza się protokół, który podpisują wszystkie osoby wchodzące w skład komisji. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia i zawiera w szczególności:

1) W przypadku ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych komisja sporządza protokół zawierający:
a) skład komisji
b) termin sprawdzianu
c) zadania (pytania) sprawdzające
d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.

2) W przypadku ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania protokół zawiera:

a) skład komisji
b) termin posiedzenia komisji
c) wynik głosowania
d) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.

8. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu wiadomości i umiejętności, o którym mowa w ust. 2 pkt. l. w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

9. Przepisy ust. 1-8 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym, że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego.   

§14

WARUNKI KLASYFIKACJI

1. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 14 ust. 4 oraz  ust. 6.

2. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.

3.  Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię lub etykę, do średniej ocen w ust. 2 wlicza się także roczne oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć.

4. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim uzyskał po ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.

5. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
O wyżej opisaną zgodę rady pedagogicznej może ubiegać się uczeń w szczególnych przypadkach losowych lub spełniający następujące warunki:
a)  solidnie uczęszczał na zajęcia z przedmiotu, z którego nie zdał egzaminu poprawkowego (na tych lekcjach - nie ma godzin nieusprawiedliwionych, a jego frekwencja wynosi co najmniej 90%),
b) łączna liczba godzin nieusprawiedliwionych w ciągu roku nie przekracza 20
c) ma co najmniej dobrą ocenę z zachowania.

Rodzice (prawni opiekunowie) składają pisemną prośbę o promowanie ucznia do klasy wyższej do dyrektora szkoły najpóźniej w dniu poprzedzającym sierpniowe, plenarne posiedzenie rady pedagogicznej. Rada pedagogiczna podejmuje decyzję drogą głosowania.

6. Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. l, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.

§15

MOŻLIWOŚĆ ZMIANY OCEN KLASYFIKACYJNYCH

1. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem §13.

2. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna z zastrzeżeniem §13.

§16

EGZAMIN POPRAWKOWY

1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.

2. Procedura egzaminu poprawkowego

1) pisemną prośba o egzamin poprawkowy składa uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) do dyrektora szkoły nie później niż do momentu rozpoczęcia klasyfikacyjnego posiedzenia rady pedagogicznej w danym roku szkolnym                  
2) Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia   zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin  poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
3) informację o wyznaczonym terminie egzaminu poprawkowego podpisuje uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie);
4) Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z informatyki, technologii informacyjnej, zajęć  komputerowych  przedmiotów zawodowych (pracownie) i  wychowania fizycznego, z których egzamin  ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
5) zagadnienia egzaminacyjne (zadania praktyczne) pisemne i ustne oraz wymagania egzaminacyjne zgodne z wymaganiami programowymi (na każdą ocenę), przygotowuje komisja przedmiotowa;

3. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:

1) dyrektor szkoły lub jego zastępca - jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący;
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.

4. Nauczyciel, o którym mowa w ust 3 pkt.2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

5. Pytania do egzaminu poprawkowego przygotowuje egzaminujący i zatwierdza przewodniczący komisji przedmiotowej.

6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:

1) skład komisji;
2) termin egzaminu poprawkowego;
3) pytania egzaminacyjne;
4) wynik egzaminu poprawkowego oraz ocenę z tego egzaminu. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia - i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

6. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września nowego roku szkolnego.

7. Nieobecność na egzaminie poprawkowym musi być usprawiedliwiona przez ucznia, rodziców (prawnych opiekunów) najpóźniej w dniu egzaminu;

8. Pisemny wniosek o ustalenie nowego terminu egzaminu należy złożyć do dyrektora szkoły równocześnie z usprawiedliwieniem nieobecności.

9. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę, z zastrzeżeniem  §13 pkt. 9, § 14 pkt. 4,6

§17

UKOŃCZENIE SZKOŁY

1. Uczeń kończy szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych w szkole danego typu, z uwzględnieniem §18 ust.3, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.

2. Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen, co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.

3. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.

§18

SKALA OCEN Z ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH

1. Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych począwszy od klasy I ustala się w stopniach według następującej skali:

stopień celujący - 6 cel
stopień bardzo dobry - 5 bdb
stopień dobry - 4 db
stopień dostateczny - 3 dst
stopień dopuszczający - 2 dop
stopień niedostateczny - l ndst

2. W bieżące oceny cząstkowych dopuszcza się dodawanie do oceny znaku „+" lub „-".

3. W dzienniku lekcyjnym, w rubrykach dotyczących oceniania, można stosować następujące skróty:

1) „nb” lub „ 0” - nieobecność ucznia;
2) „np” - nieprzygotowany.

Stosowanie innych znaków należy opisać w dzienniku pod ocenami.

4. Dopuszcza się odnotowywanie bieżących ocen cząstkowych w dzienniku własnym nauczyciela.

5. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

6. Ocenę śródroczną i roczną z poszczególnych zajęć edukacyjnych ustala nauczyciel na podstawie :

1) co najmniej dwóch ocen uzyskanych w różnych formach sprawdzania wiedzy,  jeżeli przedmiot realizowany jest w wymiarze 1 godziny tygodniowo;
2) co najmniej trzech ocen uzyskanych w różnych formach sprawdzania wiedzy, jeżeli przedmiot realizowany jest w wymiarze 2 lub więcej godzin tygodniowo.

§19

KRYTERIA OCENIANIA Z ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH

1. Stopień celujący (6) otrzymuje uczeń, który:

1) posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie,
2) samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
3) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe,
4) osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikuje się do finałów na szczeblu wojewódzkim (regionalnym) lub krajowym,
5) posiada inne porównywalne osiągnięcia,

2. Stopień bardzo dobry (5) otrzymuje uczeń, który:

1) opanował zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,
2) rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne objęte programem nauczania,
3) potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,

3. Stopień dobry (4) otrzymuje uczeń, który:

1) nie opanował w pełni wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania przedmiotu w danej klasie, ale opanował je w stopniu przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej,
2) poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne,

4. Stopień dostateczny (3) otrzymuje uczeń, który:

1) opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nieprzekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej,

2) wykonuje (rozwiązuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności, czasami przy pomocy nauczyciela

5. Stopień dopuszczający (2) otrzymuje uczeń, który;

1) ma braki w opanowaniu podstawy programowej niewykluczajace jednak możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki,
2) rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności,

6. Stopień niedostateczny (1) otrzymuje uczeń, który pomimo działań wspomagających i zapobiegawczych ze strony nauczyciela nie spełnia kryteriów oceny dopuszczającej, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy i umiejętności w zakresie danych zajęć edukacyjnych

7. Szczegółowe kryteria z uwzględnieniem planowanych sprawdzianów i minimalnej liczby ocen jaką uczeń uzyska w danym semestrze z poszczególnych zajęć edukacyjnych określają nauczyciele w przedmiotowych systemach oceniania (PSO). 

8. Przedmiotowe systemy oceniania muszą być zgodne z wewnątrzszkolnym systemem oceniania (WSO).

§20

KRYTERIA OCENIANIA ZACHOWANIA

1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:

1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7) okazywanie szacunku innym osobom;

2. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, ustala się według następującej skali:

1) wzorowe;
2) bardzo dobre;
3) dobre;
4) poprawne;
5) nieodpowiednie;
6) naganne.

3. Szczegółowe kryteria ocen zachowania

1) Ocenę z zachowania ustala się, przyjmując za punkt wyjścia zachowanie dobre, przypisane uczniowi, który:

  • dobrze wypełnia obowiązki szkolne,
  • jest uczciwy, sumienny,
  • dobrze wywiązuje się z podjętych zadań,
  • chętnie uczestniczy w zadaniach rozwijających osobowość,
  • kieruje się poczuciem odpowiedzialności za siebie, kolegów i autorytet szkoły,
  • nie ulega nałogom,
  • dba o kulturę słowa,
  • z szacunkiem odnosi się do wszystkich członków społeczności szkolnej,
  • dba o czystość i estetykę szkoły,
  • zauważa własne błędy i potrafi z własnej inicjatywy je naprawić,
  • szanuje prawa innych
  • w wyjątkowych przypadkach dopuszcza się do 15 godzin nieuspawiedliwionych

2) Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

  •   spełnia wymagania zawarte w treści oceny dobrej,
  •   wyróżnia się kulturą osobistą w szkole i poza nią,
  •   bierze udział w życiu klasy, szkoły i środowiska,
  •   systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia szkolne,
  •   ubiera się stosownie do wymaganych okoliczności,
  •   w wyjątkowych przypadkach dopuszcza się do 10 godzin nieuspawiedliwionych.

3) Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:

  • spełnia wymagania zawarte w treści oceny bardzo dobrej,
  • jest przykładem do naśladowania dla innych uczniów,
  • jest pilny i sumienny w wypełnianiu obowiązków,
  • bierze czynny udział w życiu klasy, szkoły i środowiska,
  • ma wzorową frekwencję – brak godzin nieusprawiedliwionych 
  • rozwija własne zainteresowania i uzdolnienia poprzez udział w konkursach, pokazach, turniejach, zawodach itp.

4) Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:

  • spóźnia się i opuszcza zajęcia bez usprawiedliwienia,
  • nie angażuje się w życie klasy, szkoły, środowiska,
  • czasami swoim zachowaniem stwarza zagrożenie dla siebie i innych,
  • czasami zachowuje się nietaktownie i niekulturalnie,
  • nie poczuwa się do winy za wykroczenia regulaminowe,
  • jego wygląd sporadycznie budzi zastrzeżenia,
  • nie dostrzega potrzeby niesienia pomocy innym,
  • nie zawsze wywiązuje się z powierzonych mu prac i zadań,
  • w wyjątkowych przypadkach dopuszcza się do 20 godzin nieuspawiedliwionych.

5) Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:

  • często spóźnia się lub opuszcza zajęcia bez usprawiedliwienia,
  •   utrudnia prowadzenie zajęć,
  •   odnosi się z lekceważeniem do uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły,
  •   ubiera się niestosownie do wymogów szkoły,
  •   jest niekoleżeński, nietolerancyjny, niekulturalny,
  •   swym postępowaniem wywiera zły wpływ na innych,
  •   nie jest zainteresowany własnym rozwojem i uzyskiwaniem pozytywnych wyników w nauce
  •   uczeń opuścił bez uspawiedliwienia więcej niż 30 godzin.

6) Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:

  • nie reaguje na uwagi i działania wychowawcze osób dorosłych,
  • ma lekceważący stosunek do nauczycieli i innych pracowników szkoły
  • podejmuje działania destrukcyjne wobec kolegów realizujących zadania integrujące zespół klasowy,
  •   jest agresywny,
  •   narusza godność osobistą i cielesną innych,
  •  często  łamie przepisy regulaminowe, nie dostrzega błędów i ich nie poprawia,
  •   świadomie stwarza zagrożenia dla innych,
  •   niszczy mienie szkoły,
  •   przywłaszcza sobie cudzą własność,
  •   ulega nałogom,
  •  nagminnie spóźnia się lub opuszcza zajęcia bez usprawiedliwienia (powyżej 30 godzin)

4. Wystąpienie nawet jednego z kryteriów dotyczących oceny nagannej może być podstawą do jej wystawienia uczniowi spełniającemu kryteria pozostałych ocen. W szczególnych przypadkach rada pedagogiczna upoważnia wychowawcę klasy do niewielkich odstępstw od wyżej wymienionych ustaleń.

5. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:

1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.

§21

ZWOLNIENIA Z LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO I TECHNOLOGII INFORMACYJNEJ

 1.Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.

1). Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego,  zajęć komputerowych lub informatyki, na podstawie opinii o braku możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
2). Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, technologii informacyjnej uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.”;

3. Procedura uzyskiwania zwolnienia

1) Uczeń dostarcza podanie z prośbą o zwolnienie wraz z opinią wydaną przez lekarza do wicedyrektora;
2) W przypadku ucznia niepełnoletniego podanie podpisują jego rodzice (prawni opiekunowie);
3) Po podjęciu decyzji przez dyrektora nauczyciel otrzymuje pisemne potwierdzenie zwolnienia;
4) Uczeń zwolniony z danych zajęć edukacyjnych może przebywać poza szkolą, jeżeli są to pierwsze lub ostatnie godziny w planie nauczania danej klasy, w takim przypadku rodzice (prawni opiekunowie) podpisują oświadczenie o przejęciu pełnej odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zachowanie ucznia w czasie jego nieobecności w szkole;
5) Oświadczenie przechowuje wychowawca klasy i na jego podstawie usprawiedliwia te nieobecności.

§22

ZWOLNIENIA Z LEKCJI DRUGIEGO JĘZYKA OBCEGO

1. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego językaobcego.

2. W przypadku ucznia, o którym mowa w ust. 1, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

3. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.”; 

§23

DOSTĘPNOŚĆ WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU OCENIANIA

Wewnątrzszkolny system oceniania jest dostępny dla uczniów (prawnych opiekunów) w bibliotece szkolnej, u dyrektora szkoły oraz wychowawców klas. Przedmiotowe systemy oceniania są dostępne u wicedyrektora oraz nauczycieli poszczególnych przedmiotów.

Załączniki:

Zespół Szkół
Mechaniczno-Elektrycznych


34-300 Żywiec
ul. KEN 3


tel. 33 861 34 28
e-mail biuro@zsme.zywiec.pl


Administrator strony
administrator@zsme.zywiec.pl

nr konta Rady Rodziców: 37 1560 1023 0000 9140 0002 3630


© ZSME 2014. Wszelkie prawa zastrzeżone. Projekt i wykonanie: strony internetowe

Ważne: nasze strona wykorzystuje pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.

Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

Zamknij